Ha lliurat el premi Òmnium a la Millor Novel·la de l’Any, després de
1.207 nits a la presó · El guardó ha estat per a Eva Baltasar amb
’Boulder’ · Us oferim la crònica de l’acte
Jordi Cuixart comentava aquesta tarda, molt alegre, vorejant
l’eufòria: “Volien que plegués, que deixés la presidència d’Òmnium. Em
deien: ‘Si deixes de ser president, tot t’anirà més bé.'” Però el
determini de Cuixart a no cedir, aquesta tarda del 4 de febrer, li ha
provat com una petita victòria. Després de 1.207 nits a la presó,
després de tres premis Òmnium a la Millor Novel·la de l’Any, enguany ha
estat ell qui l’ha lliurat. “És una victòria, perquè volien que plegués.
I aquestes són petites victòries que donen sentit a tot.”
Però
Cuixart no solament ha assaborit una petita victòria, sinó que ha
aprofitat l’ocasió per pronunciar un discurs clar, concís i ferm en
favor de la cultura. Perquè és una alarma nacional, diu, que les
administracions han de col·locar la cultura en la centralitat de la vida
i de la societat. Ens hi va una generació sense cultura, ha dit. “Que
la cultura ho inundi tot!” ha proclamat.
Comencem pel començament. Ja ho hem dit, que la tarda era ocupada pel
lliurament del premi Òmnium a la Millor Novel·la de l’Any. Era a la
Sala Hiroshima, del barri del Poble-sec de Barcelona. L’acte s’havia
avançat una hora. Es feia a les sis de la tarda, perquè així Jordi
Cuixart podria presidir-lo i després trobaria temps per a tornar als
Lledoners. Recordem que només té el tercer grau, que encara l’obliga a
dormir a la presó. A causa de la covid-19, l’acte s’havia de fer en
petit comitè: els escriptors finalistes, els editors i la premsa,
bàsicament. I per a tots els interessats, es retransmetia en directe pel
canal de YouTube d’Òmnium.
Un minut abans de les sis, arribava Jordi Cuixart, amb la seva
companya, Txell Bonet. El president d’Òmnium estava content. Només
d’entrar ha dit un “hola a tothom!” i, adreçant-se als escriptors
finalistes, els ha demanat: “Com van els nervis?” Tots tres escriptors
li han dit que de nervis no en tenien. Els editors Maria Bohigas, de
Club Editor, i Aniol Rafel, de Periscopi, sí que en tenien una mica.
Els tres finalistes, recordem-ho, eren: Eva Baltasar, amb Boulder (Club Editor); Sebastià Perelló, amb La mar rodona (Club Editor); i Miquel Martín i Serra, amb La drecera (Periscopi).
La periodista literària Anna Guitart conduïa l’acte, que ha començat
ben puntual. Per presentar les tres novel·les ha fet una petita
entrevista a cada escriptor.
Boulder és la segona novel·la d’una trilogia que va començar amb Permagel i tancarà Mamut.
Les dues primeres comparteixen unes protagonistes solitàries,
esquerpes, sense ambició per a la projecció professional, austeres, que
no volen responsabilitats ni lligams, que fugen d’un món capitalista ple
de desigualtats i absurditats. Dones que estimen unes altres dones,
però que en la soledat troben el seu estat de benestar. Però Boulder és més radical que Permagel, perquè Baltasar posa la protagonista en unes condicions més extremes i de més tensió, encara. VilaWeb va fer aquesta entrevista a Eva Baltasar quan va aparèixer la novel·la.
I Sebastià Perelló, un dels autors més intensos i atípics de la literatura catalana actual, després de Veus al ras (premi de la Crítica 2017, Club Editor), amb La mar rodona ha
fet un tríptic que ens acosta a la Mallorca de la postguerra, de la
transició i de la primeria del segle XXI. Un retaule de gran intensitat,
sorprenent, reflexiu, a voltes dens, de petites històries que
construeixen la categoria de la història d’una Mallorca mirada des de
l’interior, popular, poc mostrada, silenciada. Podeu llegir l’entrevista que vam fer a Sebastià Perelló quan va publicar La mar rodona.
“La idea inicial de La drecera –va explicar en el seu moment
l’autor a VilaWeb–, era mostrar la transformació interior d’un nen,
aquests tres o quatre anys que conformen el pas de la infantesa a la
pubertat. Són anys de descoberta, d’incertesa i de perplexitat. Però, és
clar, en el moment que situo el nen en un entorn que és el de
l’Empordà, també he de retratar tot aquest ambient. I això em va portar a
fer el retrat d’una època, el retrat d’un paisatge i dels canvis que ha
sofert aquest paisatge. Va venir una mica tot lligat. Ara, el nen és el
pal de paller de la novel·la, juntament amb un altre personatge
essencial, que és en Pitu, el masover del mas Bou, que representa
l’últim supervivent d’aquesta vida vinculada al camp i a la masoveria.
Quan desapareix aquesta gent, desapareix tot un món. És un petit
homenatge a la gent que ens ha precedit, també.” Llegiu l’entrevista que vam fer a Miquel Martín i Serra quan va publicar La drecera.
Presentats els escriptors, ha estat el torn de Cuixart, que, elegant i
content, havia d’obrir el sobre lila que contenia el nom del guanyador.
Però abans hi ha hagut el discurs, contundent, en favor de la cultura,
sense fissures. En reproduïm uns quants fragments:
L’inici: “És un privilegi felicitar-vos, a vosaltres i a les dotze
obres seleccionades, poc abans de tornar a la cel·la; felicitar-vos pel
vostre compromís amb la literatura, que ens és refugi i estímul per no
deixar mai de somiar.”
“Com a desè president d’Òmnium Cultural, avui és un dia molt especial
perquè celebrem plegats el primer acte cultural després de 1.207 nits
de presó; celebrem que resistir és vèncer i que els poders de l’estat
mai no podran empresonar la llibertat. Ells entenen la llibertat
d’expressió com una concessió que pot limitar-se, i veuen la paraula com
una amenaça.”
“Persegueixen deliberadament la cultura perquè saben que és l’eina
més poderosa d’alliberament en temps de repressió, i l’instrument
imprescindible de cohesió en moments d’emergència com els que estem
vivint.”
I tot seguit va enfilar la reivindicació central del discurs a favor
de la cultura sense renúncies: “També per denunciar que les institucions
no protegeixen la cultura com a bé essencial. La cultura ens fa saber
que som humans. Sense cultura la vida no té sentit. Per això no ens
cansarem mai de denunciar la greu irresponsabilitat de les
administracions de deixar la cultura desemparada i abandonada, com estan
fent.”
“Si no s’actua de manera immediata s’està posant en risc tota una
generació de creadors, d’artistes, d’escriptors i professionals del món
de les arts, de conseqüències dramàtiques per al nostre imaginari
col·lectiu com a societat.”
I el final: “Contra la foscor, apoderament i llibertats col·lectives:
Urnes plenes, llibreries obertes i que la cultura ho inundi tot. I com
deia l’estimadíssima Isabel Clara Simó, Sapere aude: atrevim-nos a pensar. Visca les lletres catalanes i visca els Països Catalans!”
Aleshores Cuixart ha obert el sobre lila, que els membres del jurat
havien dipositat el dia 14 de gener. I la guanyadora ha estat Eva
Baltasar per Boulder. L’escriptora, ara sí, reconeixia, que li havien sortit tots els nervis, però, sortosament, portava el llibre Fulles d’herba,
de Walt Whitman, traduït per Jaume C. Pons Alorda i ha llegit un
fragment d’un poema que es diu “Veu”, per realçar la importància de la
paraula.
Les últimes frases de Whitman llegides per Eva Baltasar tanquen la crònica:
Jo veig cervells i llavis tancats, timpans i temples il·lesos,
Fins que no arribi allò que té la qualitat de ferir i d’obrir,
Fins que no arribi allò que té la qualitat de revelar el que jeu adormit, sempre a punt, en totes les paraules.
https://www.vilaweb.cat/noticies/cuixart-ja-actua-de-president/?utm_source=Butllet%C3%AD+VilaWeb+Not%C3%ADcies&utm_campaign=c4a16b72eb-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_NOTICIES&utm_medium=email&utm_term=0_18f890d542-c4a16b72eb-204258373